top of page
תמונת הסופר/תUriel Yehezkel

מדריך סינתזה למתחילים באייבלטון

עודכן: 3 בנוב׳ 2020

להגיע לסאונד הייחודי שלך בעזרת אומנות הסינתזה.

סינתזה היא שיטה ליצירת צליל ועיצובו באמצעות כלי פיזי כמו סינתיסייזר או תוכנה(VST).

בדרך כלל סאונדים שנעצב בעזרת סינתזה יקבלו אופי אלקטרוני אך קיימים גם כלים שמדמים כלי נגינה אמיתיים מבוססי דגימה וגם שם יהיה ניתן לעצב את הסאונד בעזרת סינתזה.

בבלוג הבא אנו נכיר את יסודות הסינתזה ואת היבסיס ליצור סאונדים אלקטרוניים בעזרת סינתזה.

לסירטון יוטיוב חיצוני על היסטורית המוזיקה האלקטרונית והסינטיסייזר - לחץ כאן

לרכישת הקורס הדיגיטלי המלא לסינתזה של מכללת U-MUSIC - לחץ כאן

Wavetable

לכל כלי עיצוב סאונד שניגש לסנתז עליו יהיה מחולק לאיזורים בסיסיים שקיימים בכל כלי, לכן מעבר מכלי עיצובי אחד לאחר יהיה טבעי כאשר אכיר את קבוצות האיזורים שדרכם הצליל מופק ומעובד:

  1. איזור חומרי הגלים -OSC

  2. פילטר - FILTER

  3. מעטפת ווליום - AMP

  4. מאפננים ושיוך לפרמטרים - ENV

  5. איזור סיכום כללי - GENERAL

  6. אפקטים(במידה וקיימים בכלי) - FX


בדוגמאות הבאות ניתן לראות את האיזורים בכלי עיצוב שונים כאשר יש שוני במיקומים וגם בכמות האופציות שכל איזור נותן לי ועם כמות האופציות, כך גם המורכבות והדיוק שאפשר להגיע לסאונד עם הכלי.

אוסילטור - OSCILLATOR

יצירת חומר הגלם הראשוני הוא השלב הראשון שאנחנו ניגשים כאשר אנחנו רוצים ליצור צליל מ - 0.

מי שיוצר את חומרי הגלם הוא רכיב בשם אוסילטור - OSCILLATOR.

בתוך רכיב זה ניתן לבחור את צורת הגל, ווליום הגל, גובה הצליל ועוד פרמטרים נוספים.

האוסילטור מחולל ויוצר גל קול קבוע שאותו אני בוחר מראש לפי צורה וגוון\אופי צליל.

כאשר אני לוחץ על קליד האוסילטור ישמע לי את אותו גל שבחרתי מספר רב של פעמים בשניה אחת.

לדוגמה אם אלחץ על התו 'לה - A' באמצע המקלדת למשך שניה - האוסילטור יפיק לי 440 מחזורי גל בשניה אחת או בשפה יותר מקצועית: תדר - 440hz - frequency.

כל כלי עיצובי יאפשר לי מספר שונה של אוסילטורים וחיבורים בינהם. יש כלים עם אוסילטור אחד בלבד לכן אופציות הרכבת חומר הגלם שלי יהיו מצומצמות מאשר כלי עם יותר אוסילטורים. (עדין אפשר להגיע לצלילים מדהימים גם עם סינטיסייזר או VST פשוט בלי הרבה אופציות).


פילטר - FILTER

רכיב זה חותך או מעביר את התדרים של הסאונד הנכנס אליו.לדוגמא ניתן לחתוך תדרים נמוכים(באסים) או תדרים גבוהים.

בעזרת הפילטר אוכל לחתוך תדרים וכך לקבל סאונד עמום או בהיר לפי מה שאבחר בהיתחשב בחומר הגלם הנכנס לתוך הפילטר.

לפילטר יש 3 פרמטרים בולטים וחשובים שמשחק איתם יבצע עיצוב סאונד שונה ועם אופי:

  • Filter Type - סוג פילטר

בחירת סוג החיתוך של הפילטר. ניתן לבחור מגוון סוגי חיתוך תלוי גם באפשרויות כלי העיצוב שאנחנו משתמשים(LPF,HPF,BPF).

  • Frequency \ CutOff - נקודת תדר

יקבע את נקודת התדר שממה יתבצע החיתוך

  • Resonance - הדגשת תדר החיתוך

יקבע את כמות הדגשת התדר הנבחר ב Frequency \ CutOff

לפילטרים יש מספר צורות חיתוך שונות המאפשרות לי כיוון חיתוך וכמות שונה שקבענו ע"י הפרמטרים הקודמים


מעטפת ווליום -AMP ENV

הדרך שבה העוצמה של הגל משתנה בזמן.

מעטפת הווליום מופעלת אוטומטית כמעט בכל כלי עיצובי. היא שולטת על הווליום שמגיע מהאוסילטורים מהרגע שאני לוחץ על קליד. אם היא לא היתה קיימת ומופעלת אוטומטית אז לא הייתי שומע סאונד כאשר אני מנגן על הכלי.

בעזרת מעטפת הווליום אוכל להגדיר לסאונד שברגע שאלחץ על הקליד - תתבצע פתיחת ווליום לפי צורת המעטפת והגדרת השניות בין שלב לשלב. קיימים 4 שלבים שהצליל עובר מרגע שהוא נוצר ועד הרגע בו הוא נעלם לחלוטין.

  • התקפה - Attack

  • דעיכה - Decay

  • משך - Sustain

  • שחרור - Release

מקובל לציין זאת בראשי תיבות - A D S R

מאפננים ושיוך לפרמטרים

מאפננים הם רכיבים שמבצעים תנועה תבניתית ונועדו להזיז ולשלוט על פרמטר שאותו אני בוחר בכלי.

לדוגמא עד כה הכרנו רכיב שקוראים לו מעטפת ווליום - זהו מאפננן קבוע שמזיז ושולט על הווליום באמצעות 4 שלבים ADSR.

יש לנו עוד איזורי מעטפות שאותן ניתן לשייך(להדביק\לשלוט) על פרמטרים אחרים.

​(מעטפת הווליום שקבוע מראש ניתן גם אותה לשייך שתזיז עוד פרמטרים אחרים בנוסף לווליום הקבוע מראש)

לכל כלי שאיתו נעצב סאונד יש מספר סוגים של מאפננים ואנו נדבר על 2 עיקריים:

  • מעטפות - ENV

  • מחולל תדרים נמוכים - LFO

Envelope - מעטפת

כמו המעטפת ווליום שלמדנו, יש לנו אפשרות להשתמש בתבנית זו לשינוי איזה פרמטר שארצה בתוך הכלי שלנו כגון שינוי גובה צליל, שינוי פרמטר בפילטר ועוד המון אופציות שיאפשרו לי ליצור סאונדים מורכבים ומיוחדים.



LFO - אוסילטור בעל תדרים נמוכים

הוא רכיב כמו המעטפת שמזיז פרמטר רק השוני הוא שה LFO יבצע תזוזה מחזורית עם אופציות של שינוי כגון בחירת גל התזוזה, מהירות התזוזה , כמות וכו'.

לדוגמא אם אם רצה לעשות סאונד סירנה של אמבולנס, LFO יהיה כלי האיפנון שיוכל לבצע לי את

התנועה הנכונה בעזרת חיבור ל PITCH.


מדריך וידאו ליצירת סאונדים ב wavetable של אייבלטון:

לרכישת הקורס הדיגיטלי המלא לסינתזה של מכללת U-MUSIC וקבלת גישה מיידית - לחץ כאן

203 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page